Приватний виконавець – це особа уповноважена державою (фактично наділена владними повноваженнями) на примусове виконання судових рішень та рішень інших органів, виконання яких здійснюється в примусовому порядку.
Інститут приватних виконавців для України відносно нове явище. Інститут приватних виконавців фактично було запроваджено 02 червня 2016 року прийняттям двох Законів – Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» та нової редакції Закону України «Про виконавче провадження».
Вказані Закону було офіційно опубліковано 04 липня 2016 року та введено в дію через 3 місяці з моменту їх публікації.
Справа у тому, що інститут примусового виконання судових рішень, починаючи з проголошення Незалежності України існував завжди.
З самого початку це були успадковані від радянських часів судові виконавці, які діяли при районних судах і підпорядковувались головам судів.
В подальшому реформа системи примусового виконання судових рішень пішла шляхом її відокремлення від судів, і створення окремої структури. Так, з’явилась відома всім Державна виконавча служба.
Наступним, на мій погляд дуже важливим кроком реформ системи виконання судових рішень, власне було створення інституту приватних виконавців.
Перші приватні виконавці після прийняття нового Закону приступили до роботи вже в серпні – вересні 2017 року і виявилися доволі ефективними.
Справа у тому, що сам факт з’явлення приватних виконавців вплинув суттєво в цілому на систему виконання судових рішень і на підходи, які існували до приватних виконавців. Можна сказати так, що система «повернулась» обличчям до людей!
Докорінним чином було зруйновано монополію Державної виконавчої служби. Внаслідок зміни «правил гри» виникла конкуренція як всередині приватних виконавців так і конкуренція між приватними виконавцями та Державною виконавчою службою.
Як відомо конкуренція в загально-економічному сенсі позитивно впливає на якість послуг (товарів) і адекватність цін. В певному сенсі такий позитивний вплив на систему примусового виконання судових рішень можна спостерігати після появи приватних виконавців.
Таким чином, можна сказати що приватні виконавці стали «каталізатором» змін в системі примусового виконання.
Хоча з моменту прийняття вищевказаних Законів і до теперішнього часу повноваження державних та приватних виконавців щодо виконання окремих категорій виконавчих документів досі не зрівняно (про це я ще напишу в статті «Державний та приватний виконавець»), але і ті повноваження які вже надані приватним виконавця дають можливість впливати суттєво впливати на стан речей в цілому.